barasaravendela

"Den materiella lyckan är den sanna lyckan"

dagens fundering

Kategori: Allmänt

i bilen hem idag satt jag och tänkte lite... Och kände mig hur blåst som helst!
Funderade på det svenska språket.
det måste vara ganska svårt ändå, till ex med en och ett!

Det heter liksom ett huvud, men en skalle fast det betyder ju liksom samma sak.
Och hur ska man egentligen veta vad det ska vara??

Det hade ju liksom lika gärna kunnat heta en bord och ett stol!
Vem bestämmer sånt?!

Observera: Jag är blond!
;)

Ha det!

Kommentarer

  • Kornelia säger:

    ååh, jag har också tänkt på det länge! jag fattar inte, har det någonting speciellt med ordet att göra för att veta om det är en eller ett? :O

    2010-09-29 | 21:52:04
    Bloggadress: http://korneliap.blogg.se/
  • Brunetten säger:

    Skillnaden på neutrumord och realeord kommer ursprungligen från vilket kön man ansåg att saken ifråga hade. Precis som i franskan Une (feminint) och un (maskulint) har detta sedan utvecklats till ett system som för många är obegripligt. Det som man använder idag för att genusbestämma ett ord är hur det låter om man sätter det i definitiv form, alltså bestämd form (tex skallen låter bättre än skallet). Tur att jag kan reda ut sånt här för er!

    2010-09-30 | 16:48:09

Kommentera inlägget här: